Pages

Ucapan Eidul Fitri

Ucapan Eidul Fitri

PENYOKONG KAMI

Monday, July 30, 2012

Kerajaan Melaka Tipu Rakyat Untuk Ambil Tanah



PAS Melaka mempertikai tindakan kerajaan mengambil tanah awam bagi tujuan awam sebaliknya tanah tersebut telah dimajukan untuk tujuan pembangunan yang tidak berkaitan dengan awam. Tanah awam tersebut telah bertukar kepada tanah komersil dan terpesong dari tujuan asal pengambilan tanah tersebut.

Pengambilan tanah berlaku ke atas tanah Lot 190, 5071 Mukim Bandar Bukit Baru, Seksyen 11, Daerah Melaka Tengah, Melaka. Tujuan tanah itu diambil adalah untuk tujuan awam sebaliknya berlaku projek pembangunan kedai pejabat 3 tingkat dan menaik taraf sebuah pencawang elektrik.

Jumlah kedai pejabat yang akan didirikan di atas tanah tersebut adalah sebanyak 8 unit dan pencawang elektrik 1 unit. Syarikat yang menjalankan projek ini adalah Tetuan Vison Positive Sdn Bhd yang beralamat di Taman IKS Merdeka, Batu Berendam, Melaka.


Kerajaan negeri Melaka telah menggunakan akta tanah bagi pengambilan tanah tersebut tetapi selepas pengambilan tanah pada Mac tahun ini (2012). Sebuah syarikat yang dilantik telah menjalankan projek pembangunan. Kerajaan negeri telah menyalahgunakan kuasa.

Akta Pengambilan Tanah Seksyen 3 di bawah Akta Pengambilan Tanah (1) yang merujuk bahawasanya pihak berkuasa negeri boleh mengambil mana-mana tanah yang diperlukan (bagi apa-apa maksud awam).

Apa-apa yang dimaksudkan awam ialah apa-apa jalan, landasan pengangkutan, bekalan air, elektrik, talian paip gas, telekomunikasi, lampu jalan, sistem pembentungan, sistem pemparitan, kerja-kerja awam dan apa-apa perkhidmatan atau kemudahan awam yang serupa.

Jelas menunjukkan bahawa akta pengambilan tanah itu tidak mencapai objektif pengambilan tanah awam. Jika tanah awam untuk tujuan awam maka hendaklah disempurnakan untuk tujuan awam seperti yang termaktub dalam akta tanah.

Orang ramai pada ketika itu beranggapan bahawa kerajaan akan mengambil tanah bagi tujuan melebarkan jalan yang sememangnya sudah sempit sebaliknya pembinaan kedai pejabat bertingkat.


Pada ketika itu mereka menawarkan pampasan kepada tuan tanah bernilai RM27 kaki persegi akan tetapi pada ketika itu ada sebuah syarikat swasta yang sanggup menawarkan pada harga RM75 kaki persegi kepada tuan tanah pada ketika itu. Disebabkan alasan untuk kegunaan awam, mereka hanya membayar RM27 kaki persegi berbanding seperti yang ditawarkan RM75 kaki persegi oleh sebuah syarikat swasta.

Kerajaan negeri mengunakan akta tanah ini bagi tujuan pihak tertentu sahaja dan beliau akan membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan akan melantik peguam serta akan mencabar keputusan kerajaan di Mahkamah Tinggi.

Apa yang berlaku pada hari ini mungkin akan berlaku kepada orang lain di masa akan datang sekiranya berlaku kes pengambilan tanah bagi tujuan awam.

0 comments:

Zakat Melaka diberi kepada bukan asnaf

Untuk EPISOD 1 - Melaka TanahairKU akan membongkar penyelewengan wang zakat yang dilakukan oleh kerajaan negeri Melaka, Majlis Agama Islam Melaka (MAIM). Walaupun isu ini telah bertahun-tahun lamanya berlaku tetapi pihak berwajib seperti SPRM dan lain-lain gagal mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang terlibat.

Tergamak pihak-pihak berkenaan menyelewengkan wang zakat yang sepatutnya diberikan kepada asnaf. Tetapi mereka menggunakan wang zakat untuk MEMBINA BANGUNAN.

Malangnya bila perkara ini diadukan kepada SPRM, jawapannya yang diterima ialah TIADA sebarang penyelewengan dan rasuah. SPRM memberi jawapan bahawa pihak Mufti menyatakan wang itu adalah wang lebihan zakat. Persoalannya jika benar ia wang lebihan zakat, bolehkah ia digunakan untuk membina bangunan?



Fakta Monorel Melaka



1) Bernilai RM15 juta, bagi laluan sejauh 1.6 kilometer menghubungkan Stesen Hang Jebat di Taman Rempah dan Stesen Hang Tuah di Jalan Bunga Raya.

2) Rosak lebih 21 kali sejak beroperasi 20 Oktober 2010

3) Pihak pengendali iaitu Melaka Taming Sari Sdn Bhd (MTSB) terpaksa menampung kerugian operasi sebanyak RM74,188.75.

3) Perbelanjaan operasi yang dikenakan sepnjang tempoh itu adalah sebanyak RM205,573.25 berbanding kutipan sebanyak RM131,384.50

4) Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) pernah menggantung perkhidmatan monorel selama sebulan di sebabkan masalah keselamatan dan fasiliti.

5) Antara masalah perkhidmatan monorel ini adalah masalah cengkaman pd landasan terutamannya pada waktu hujan, melain pihak pengurusan menggunakan cat thermal pada landasannya.

6) Antara penyelesaian kerajaan adalah dgn menyediakan sebuah kenderaan berkren yang dikenali sebagai "cherry picker" untuk mengangkut penumpang yang terkandas sekiranya monorel itu tidak dapat bergerak selain menyediakan manual fungsi dalam bahasa Melayu atau bahasa Inggeris dan memperkuatkan cengkaman tayar pada monorel melalui jajaran laluan pada waktu hujan.


Disusun oleh : Aizat Baharuddin (Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Negeri Melaka).