Pages

Ucapan Eidul Fitri

Ucapan Eidul Fitri

PENYOKONG KAMI

Tuesday, April 10, 2012

KUIM Hutang RM47juta dengan Kerajaan Melaka


Lagi agensi atau badan berkanun milik kerajaan berhutang dengan kerajaan Melaka. Kali ini melibatkan sebuah kolej yang terletak Batu 28, Kuala Sungai Baru, 78200 Melaka. Kolej tersebut dahulunya dikenali sebagai Kolej Teknologi Islam Antarabangsa Melaka dan sekarng dikenali sebagai Kolej Universiti Islam Melaka (KUIM) yang diselia oleh badan berkanun kerajaan negeri Melaka.

KUIM mempunyai hutang tertunggak dengan kerajaan Melaka sehingga 31 Disember 2011 adalah berjumlah RM47juta (RM47,337,323.65). Satu angka yang begitu besar walaupun sudah beroperasi begitu lama, Kolej Universiti Islam Melaka atau lebih dikenali sebagai KUIM merupakan sebuah Institusi Pengajian Tinggi milik penuh Kerajaan Negeri Melaka yang ditubuhkan di bawah akta IPTS 1996.

KUIM telah dinaik taraf menjadi Kolej Universiti pada 1 Julai 2009 yang lalu oleh Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. Dahulunya KUIM dikenali sebagai Kolej Teknologi Islam Antarabangsa Melaka (KTIAM).

KUIM juga merangkumi 24 jenis kursus yang ditawarkan yang mana 23 daripada kursus tersebut bertaraf diploma dan satu sijil. Daripada 24 jenis kursus tersebut hanya 11 sahaja yang mendapat kelulusan Malaysian Qualification Register (MQA) dan 13 lagi kursus belum diiktiraf MQA. Daripada 11 yang mendapat kelulusan pula MQA hanya 2 sahaja yang masih sah laku iaitu kursus A6077-Diploma Pengurusan Pelancongan (tempoh sah laku 16 September 2012) manakala yang akan tamat tempoh pada bulan ini ialah A1828-Diploma Kejururawatan (tempoh sah laku 29 april 2012).

Bilakah KUIM dapat melaksanakan hutang kepada kerajaan negeri Melaka berjumlah RM47juta itu? Jika dilihat, kebanyakkan kursus tidak mempunyai tempoh sah laku bagi beberapa kursus yang ditawarkan. Bagaimana tiada pengiktrifan daripada MQA, KUIM boleh menjalankan pengurusan ini? Adakah nilai RM47juta itu diguna untuk tunjuan menutup pengiktirafan tersebut?

0 comments:

Zakat Melaka diberi kepada bukan asnaf

Untuk EPISOD 1 - Melaka TanahairKU akan membongkar penyelewengan wang zakat yang dilakukan oleh kerajaan negeri Melaka, Majlis Agama Islam Melaka (MAIM). Walaupun isu ini telah bertahun-tahun lamanya berlaku tetapi pihak berwajib seperti SPRM dan lain-lain gagal mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang terlibat.

Tergamak pihak-pihak berkenaan menyelewengkan wang zakat yang sepatutnya diberikan kepada asnaf. Tetapi mereka menggunakan wang zakat untuk MEMBINA BANGUNAN.

Malangnya bila perkara ini diadukan kepada SPRM, jawapannya yang diterima ialah TIADA sebarang penyelewengan dan rasuah. SPRM memberi jawapan bahawa pihak Mufti menyatakan wang itu adalah wang lebihan zakat. Persoalannya jika benar ia wang lebihan zakat, bolehkah ia digunakan untuk membina bangunan?



Fakta Monorel Melaka



1) Bernilai RM15 juta, bagi laluan sejauh 1.6 kilometer menghubungkan Stesen Hang Jebat di Taman Rempah dan Stesen Hang Tuah di Jalan Bunga Raya.

2) Rosak lebih 21 kali sejak beroperasi 20 Oktober 2010

3) Pihak pengendali iaitu Melaka Taming Sari Sdn Bhd (MTSB) terpaksa menampung kerugian operasi sebanyak RM74,188.75.

3) Perbelanjaan operasi yang dikenakan sepnjang tempoh itu adalah sebanyak RM205,573.25 berbanding kutipan sebanyak RM131,384.50

4) Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) pernah menggantung perkhidmatan monorel selama sebulan di sebabkan masalah keselamatan dan fasiliti.

5) Antara masalah perkhidmatan monorel ini adalah masalah cengkaman pd landasan terutamannya pada waktu hujan, melain pihak pengurusan menggunakan cat thermal pada landasannya.

6) Antara penyelesaian kerajaan adalah dgn menyediakan sebuah kenderaan berkren yang dikenali sebagai "cherry picker" untuk mengangkut penumpang yang terkandas sekiranya monorel itu tidak dapat bergerak selain menyediakan manual fungsi dalam bahasa Melayu atau bahasa Inggeris dan memperkuatkan cengkaman tayar pada monorel melalui jajaran laluan pada waktu hujan.


Disusun oleh : Aizat Baharuddin (Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Negeri Melaka).