Pages

Ucapan Eidul Fitri

Ucapan Eidul Fitri

PENYOKONG KAMI

Monday, May 21, 2012

Ke Mana RM40juta Untuk Sampah?



Krubong - Beberapa orang penduduk telah merungut tentang pembakaran sampah di tapak pelupusan sampah yang terletak di Krubong, Durian Tunggal. Keadaan ini telah berlaku beberapa hari yang lalu dan boleh menjejaskan keadaan penduduk yang tinggal berdekatan dengan tapak pelupusan sampah itu.

Tapak pelupusan sampah yang terletak di Krubong sepatutnya telah berhenti beroperasi pada tahun 2008 lagi dan ini telah berlanjutan setelah 4 tahun dari tarikh asal ia beroperasi. Memandangkan tiada tapak pelupusan sampah yang baru untuk menggantikannya, operasinya masih diteruskan sehingga ke hari ini walaupun telah mencapai tahap kapasitinya.

Kerajaan Persekutuan di bawah Jabatan Pengurusan Sisa Pepejal Negara telah meluluskan pembinaan sel tambahan di Tapak Pelupusan Krubong seluas 12 hektar yang menelan kos berjumlah RM42.87juta. Jangka hayat sel tambahan ini tidak lebih daripada 18 bulan sementara menunggu tapak pelupusan Sungai Udang disiapkan.


Lokasi tapak pelupusan sampah yang baru akan dibina adalah di Sungai Udang, Melaka iaitu 25km dari pusat Bandar Melaka dan sejauh 15km dari tapak pelupusan sampah sedia ada di Krubong, Melaka. Tapak tersebut bersebelahan dengan Logi Pengolahan Enap Cemar Berpusat sungai Udang milik Jabatan Perkhidmatan Pembentungan dan keluasannya ialah 64 hektar.

Tapak pelupusan tersebut dijangka beroperasi pada awal tahun 2013 dan anggaran kos telah bertambah sehingga RM30juta atau RM40juta. Namun sehingga ke hari ini belum ada sebarang berita mengenai tapak pelupusan sampah yang baru itu.

Ketika dilokasi berkenaan, ADUN Ayer Keroh turut mempertikaikan pihak Kerajaan Melaka dalam menangani masalah sampah di Krubong ini. Beliau berkata, kerajaan sibuk membanteras peserta BERSIH 3.0 namun untuk membersihkan tapak pelupusan sampah ternyata gagal sekali. Kepentingan rakyat diabaikan dari segala-galanya.

Sementara itu, Ketua Penerangan Bukit Katil, Yusof Wahab menyelar tindakan kerajaan dalam menangani masalah sampah ini. Mana perginya slogan Bandar Teknologi Hijau ataupun "Go Green"? Rakyat telah diracuni dengan asap pembakaran sampah yang boleh menjejaskan kesihatan penduduk setempat.



0 comments:

Zakat Melaka diberi kepada bukan asnaf

Untuk EPISOD 1 - Melaka TanahairKU akan membongkar penyelewengan wang zakat yang dilakukan oleh kerajaan negeri Melaka, Majlis Agama Islam Melaka (MAIM). Walaupun isu ini telah bertahun-tahun lamanya berlaku tetapi pihak berwajib seperti SPRM dan lain-lain gagal mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang terlibat.

Tergamak pihak-pihak berkenaan menyelewengkan wang zakat yang sepatutnya diberikan kepada asnaf. Tetapi mereka menggunakan wang zakat untuk MEMBINA BANGUNAN.

Malangnya bila perkara ini diadukan kepada SPRM, jawapannya yang diterima ialah TIADA sebarang penyelewengan dan rasuah. SPRM memberi jawapan bahawa pihak Mufti menyatakan wang itu adalah wang lebihan zakat. Persoalannya jika benar ia wang lebihan zakat, bolehkah ia digunakan untuk membina bangunan?



Fakta Monorel Melaka



1) Bernilai RM15 juta, bagi laluan sejauh 1.6 kilometer menghubungkan Stesen Hang Jebat di Taman Rempah dan Stesen Hang Tuah di Jalan Bunga Raya.

2) Rosak lebih 21 kali sejak beroperasi 20 Oktober 2010

3) Pihak pengendali iaitu Melaka Taming Sari Sdn Bhd (MTSB) terpaksa menampung kerugian operasi sebanyak RM74,188.75.

3) Perbelanjaan operasi yang dikenakan sepnjang tempoh itu adalah sebanyak RM205,573.25 berbanding kutipan sebanyak RM131,384.50

4) Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) pernah menggantung perkhidmatan monorel selama sebulan di sebabkan masalah keselamatan dan fasiliti.

5) Antara masalah perkhidmatan monorel ini adalah masalah cengkaman pd landasan terutamannya pada waktu hujan, melain pihak pengurusan menggunakan cat thermal pada landasannya.

6) Antara penyelesaian kerajaan adalah dgn menyediakan sebuah kenderaan berkren yang dikenali sebagai "cherry picker" untuk mengangkut penumpang yang terkandas sekiranya monorel itu tidak dapat bergerak selain menyediakan manual fungsi dalam bahasa Melayu atau bahasa Inggeris dan memperkuatkan cengkaman tayar pada monorel melalui jajaran laluan pada waktu hujan.


Disusun oleh : Aizat Baharuddin (Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Negeri Melaka).