Pages

Ucapan Eidul Fitri

Ucapan Eidul Fitri

PENYOKONG KAMI

Thursday, June 26, 2008

PEMIMPIN BN LAUNGKAN MALAYSIA NEGARA MAJU TETAPI PERANGAI PEMIMPIN MACAM NEGARA TIDAK BERTAMADUN

Semangat dan pertanggungjawaban pemimpin-pemimpin negeri maju tidak mampu diikut oleh pemimpin BN yang memerintah hari ini. Mereka masih sayangkan jawatan yang disandang kerana di dalam fikiran mereka jawatan yang ada adalah sebagai jambatan untuk memperolehi kemewahan dan kekayaan . Sebab itu mereka begitu susah untuk meletak jawatan walaupun telah melakukan atau sedang dibicarakan di mahkamah atas kesalahan tertentu.

Kalau dinegara barat sudah tentu pemimpin sebegini meletakkan jawatan atas dasar menjaga maruah dan harga diri. Malah mereka sedar bahawa untuk menjadi pemimpin seseorang itu mestilah bertanggungjawab, telus, bermaruah dan bebas dari sebarang skandal.

Namun di Malaysia, pemimpin kita melaung-laung negara kita hampir menjadi negara maju tetapi perangai, personaliti serta karisma pemimpin ini masih seperti pemimpin yang tidak bertamadun.

Kebanyakan pemimpin Umno memang tidak ada maruah dan harga diri. Rata-rata pemimpin Umno yang disabitkan dengan kesalahan rasuah politik (politik wang) yang digantung atau diberi amaran oleh parti itu masih terus memegang jawatan seperti Ahli Parlimen, ADUN dan jawatan di dalam parti.

Ini semua disebabkan Umno merupakan sebuah parti yang tidak bermaruah dan didokong oleh pemimpin yang tidak bermaruah. Tidak hairan ada di antara mereka yang dibicarakan di mahkamah dan disabitkan dengan kesalahan terus mendapat kepercayaan pemimpin tertinggi. Lihat sahaja bagaimana Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Zaid Ibrahim dilantik menjadi menteri menjaga undang-undang sedangkan sebelum ini beliau digantung keahlian di dalam Umno kerana terlibat dengan rasuah politik.

Malangnya pemimpin yang dikatakan ingin membenteras rasuah iaitu Pak Lah terus memberikan kepercayaan kepada Zaid sebaik sahaja pergantungannya tamat. Jelas sekali Pak Lah tidak serius untuk membenteras rasuah.

Semalam seorang lagi pemimpin Umno yang digantung keahlian selama 6 tahun iaitu bekas Naib Presidennya, Isa Samad (gambar) tanpa segan silu mengumumkan untuk bertanding pada pemilihan Umno Disember ini. Kita tidak hairan jika Isa menang pada pemilihan nanti kerana orang yang dipilih dan perwakilan yang memilih memang sudah hilang pertimbangan untuk yang mana baik dan yang mana buruk. Isa yang disabitkan kesalahan kerana merasuah perwakilan pada pemilihan Umno sebelum ini digantung selama 3 tahun sejak 2005, setelah rayuannya diterima. Beliau dikenakan pergantungan selama 6 tahun mengikut hukuman asal.

Satu lagi contoh ialah bekas Ketua Menteri Melaka, Rahim Thamby Chik (gambar), 'pelakon Hindustan' yang semua orang tahu skandalnya sehingga beliau meletakkan jawatan sebagai Ketua Pergerakan Pemuda Umno. Namun selepas itu beliau bertanding jawatan Ahli Majlis Tertinggi Umno dan menang.

Dari senario diatas jelas membuktikan bahawa Umno sekarang ini penuh dengan pemimpin yang tidak bermaruah. Bak kata pepatah yang lebih kurang berbunyi "kalau Ikan busuk dikepala, maka rosaklah ikan tersebut keseluruhannya".

0 comments:

Zakat Melaka diberi kepada bukan asnaf

Untuk EPISOD 1 - Melaka TanahairKU akan membongkar penyelewengan wang zakat yang dilakukan oleh kerajaan negeri Melaka, Majlis Agama Islam Melaka (MAIM). Walaupun isu ini telah bertahun-tahun lamanya berlaku tetapi pihak berwajib seperti SPRM dan lain-lain gagal mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang terlibat.

Tergamak pihak-pihak berkenaan menyelewengkan wang zakat yang sepatutnya diberikan kepada asnaf. Tetapi mereka menggunakan wang zakat untuk MEMBINA BANGUNAN.

Malangnya bila perkara ini diadukan kepada SPRM, jawapannya yang diterima ialah TIADA sebarang penyelewengan dan rasuah. SPRM memberi jawapan bahawa pihak Mufti menyatakan wang itu adalah wang lebihan zakat. Persoalannya jika benar ia wang lebihan zakat, bolehkah ia digunakan untuk membina bangunan?



Fakta Monorel Melaka



1) Bernilai RM15 juta, bagi laluan sejauh 1.6 kilometer menghubungkan Stesen Hang Jebat di Taman Rempah dan Stesen Hang Tuah di Jalan Bunga Raya.

2) Rosak lebih 21 kali sejak beroperasi 20 Oktober 2010

3) Pihak pengendali iaitu Melaka Taming Sari Sdn Bhd (MTSB) terpaksa menampung kerugian operasi sebanyak RM74,188.75.

3) Perbelanjaan operasi yang dikenakan sepnjang tempoh itu adalah sebanyak RM205,573.25 berbanding kutipan sebanyak RM131,384.50

4) Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) pernah menggantung perkhidmatan monorel selama sebulan di sebabkan masalah keselamatan dan fasiliti.

5) Antara masalah perkhidmatan monorel ini adalah masalah cengkaman pd landasan terutamannya pada waktu hujan, melain pihak pengurusan menggunakan cat thermal pada landasannya.

6) Antara penyelesaian kerajaan adalah dgn menyediakan sebuah kenderaan berkren yang dikenali sebagai "cherry picker" untuk mengangkut penumpang yang terkandas sekiranya monorel itu tidak dapat bergerak selain menyediakan manual fungsi dalam bahasa Melayu atau bahasa Inggeris dan memperkuatkan cengkaman tayar pada monorel melalui jajaran laluan pada waktu hujan.


Disusun oleh : Aizat Baharuddin (Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Negeri Melaka).